Provence, kerstvakantie 2014-15

We voelen er deze kerstvakantie eigenlijk wel voor om een beetje in de buurt te blijven; Zuid-Limburg, de Voerstreek of de Ardennen, maar de weersverwachting voor die streken is slecht, evenals in grote delen van de rest van Europa. Dan maar weer naar de Provence, waar we in de herfstvakantie ook al waren. Geen straf en we hebben tijd genoeg, want we hebben van donderdag 25 december t/m maandag 5 januari vrij.

We overnachten van donderdag op vrijdag in Langres, waar we rond half 6 op stadscamping Navarre aankomen. We hebben er geen moment bij stilgestaan dat de camping ’s winters dicht is. We bedanken haar vriendelijk; aangezien we ‘zelfvoorzienend’ zijn, is dit een prima plekje voor de nacht. [update 2017: Langres heeft tegenwoordig ook een gratis camperplaats, vlakbij het centrum.] 's Avonds maken we een mooie wandeling door het centrum (met kerstboom en kerstverlichting) en over de stadswal van Langres.
Langres
Onze tweede overnachting is in St Martin d’Ardèche. Het is een mooie plekje onderin de Gorge d’Ardèche. Wim is niet helemaal tevreden en besluit verderop nog een andere camperplaats te bekijken. Deze is 300 m van het plaatsje Aigèuze. We besluiten daar te blijven. Het uitzicht op de wijnvelden en het plaatsje is schitterend.
camperplaats bij Aiguèze

kerst in Aiguèze

uitzicht op Aiguèze vanaf de camperplaats
Gorge d'Ardeche
Na een kort wandelingetje door de Gorges rijden we de volgende dag naar Bollène in de Provence, waar we een nachtje op camping La Simioune willen gaan staan, omdat we dan vuil water kunnen lozen, schoon water kunnen tappen en de wc kunnen legen. De camping is heel mooi in de bossen gelegen, maar blijkt vanwege werkzaamheden dicht te zijn (normaal is hij het hele jaar open). Als alternatief nemen we een camping in de buurt (La Pinède en Provence in Mondragon). Deze is lang niet zo mooi gelegen en doet in de winter erg verlaten aan, met z’n grote kale kampeerplekken, lege caravans en stacaravans en een leeg zwembad waar aan gewerkt wordt. Maar voor een nachtje geen probleem.

Zaterdag rijden in de regen naar camperplaats Marly Parc in Marseille. We hebben geen hoge verwachtingen van de camperplaats, omdat de beoordelingen op internet niet allemaal positief zijn. De plekken zijn inderdaad klein en het geheel doet wat rommelig aan, maar dat wordt weer gecompenseerd door het groen rondom de camperplek. En we worden heel vriendelijk ontvangen en dat is ook wat waard. Bovendien stopt de bus naar het centrum van Marseille pal voor de camperplaats. In Marseilles maken we een stadswandeling door de Vieux Port.
camperplaats Marly Parc
Marseille, Vieux Port
Vanaf Marlyparc bezoeken we ook de calanques van Marseilles, ook met de lijnbus.
Calanques bij Marseille
Vanaf Marseille rijden we maandag weer een stukje naar het noorden; naar Lourmarin. Hier overnachten we op de mixed parking. [update 2017: de parking is geen officiële camperplaats, maar ik vermoed dat je er 's winters nog wel mag overnachten.] Je hebt hier alle kanten op een prachtig uitzicht. Vlakbij de parkeerplaats staat een kasteel, wat de moeite van een bezoek zeker waard is; er zijn een aantal mooi ingerichte kamers.
Zicht op Lourmarin vanuit het kasteel

Parking Lourmarin
Via een verrassend mooi tochtje rijden we vervolgens naar Rustrel. Daar gaan we de ‘mixed parking’ bij de ‘Colorado Provençal’, een oude okergroeve staan. Er is een speciaal deel voor campers. Normaal betaal je als camper € 6,00 parkeergeld en € 10,00 als je wilt overnachten. Wij betalen nu alleen de toegangsprijs van € 3,00. Vanaf de parkeerplaats kun je een paar mooie wandelroutes volgen.
Camperplaats Colorado Provençal

Colorado Provençal, Rustrel
Omdat de weersvoorspelling voor de Drome heel goed is voor de komende dagen, rijden we via het wijngeboed van de Rhone naar Nyons. We overnachten daar op een camperplaats bij een wijnboer. De camperplek is prima en je kunt een mooie en interessante wandeling over het landgoed maken. In de beschrijving krijg je uitleg over de druiven- fruit- en olijvenrassen die op het landgoed verbouwd worden, wat de oogsttijd is, hoe de bomen en struiken door het jaar heen onderhouden worden en welke bedreigingen een goede oogst in de weg staan.
Camperplaats bij Nyons

Nyons

Wandeling over het landgoed bij de camperplaats
Ons einddoel voor vandaag is Lyon en omdat dat niet zo ver is, stelt Wim voor om het eerste deel binnendoor, over de D538 te rijden. Een heel goed voorstel, want we rijden door een adembenemend mooi landschap. We zijn toch heel wat gewend, maar we houden letterlijk regelmatig onze adem in, zo overweldigend is het. We wisten al dat de Drôme een mooie streek is, maar we besluiten dat we hier zeker binnenkort nog eens terug moeten komen.

Vanaf Valence pakken we de tolweg en om 18:30 uur (het is al een tijd donker ) arriveren we op camping Indigo in Lyon. We waren eigenlijk van plan morgen Lyon in te gaan, maar we hebben beiden meer zin om nog een dag te rijden en dan zondag nog in Roche-en-Ardennes door te brengen. En als dan blijkt dat het weerbericht voor morgen in Lyon slechter is dan voor overmorgen in Roche-en-Ardennes is de beslissing snel genomen…
La Roche-en-Ardennes
In Roche-en-Ardennes staan we op camping Floreal.